Oprichters: Robert Decarne (Beveren a/d IJzer), Bert Hendrycks (De Panne), Walter Platevoet (Veurne), Raymond Pylyser (Veurne) en Carol Vandoorne (Veurne).
Als uitvalbasis kochten zij herberg "Het Gemeentehuis" (Wulveringem). Het pand werd omgebouwd tot onthaalcentrum, eethuis en taverne. De vroegere naam "Dryconinghen" werd in ere hersteld. Nu is dit het bekende "Gasthof Driekoningen".
Om de drie jaar kiezen de leden een nieuw bestuur. De opeenvolgende voorzitters waren: Jan Sansen, Roger Blondeau, Robert Travers, Raymond Heddebauw, Daniël Vanderscheuren, André Depoorter en Cécile Cambien.


Beheer en Redactie van 3koningenkrant:
Thierry Deleu, Zandzeggelaan 18 te 8670 Oostduinkerke
thierry.deleu2@telenet.be
0475/811763
http://3koningenkrant.blogspot.com

vrijdag 1 juni 2012

Een van de oudste voorstellingen van de 3 Wijzen. Sarkofaag, 4de eeuw. Rome, Museo Pio Critiano

Het verhaal van de Drie Koningen 
volgens Mattheus en de apocriefe boeken



Drie wijze koningen uit het verre oosten zien een nieuwe ster aan de hemel. Een ster zó fel dat hij het licht van de maan - en zelfs dat van de zon - doet verbleken. Toch kan niet iedereen hem zien. De drie koningen zien hem echter helder schitteren. Deze ster is aangekondigd in oude geschriften. Hij zou verschijnen als teken van de geboorte van een grote koning. 

Herodus
Als de ster stil houdt boven Jeruzalem, trekken de wijzen een verkeerde conclusie en koersen ze naar het koninklijk paleis van Herodus. Daar vinden ze in plaats van inspiratie juist starheid en corruptie. Herodus is zich van geen nieuwe koning bewust en ziet diens aankondiging als een persoonlijke bedreiging. ‘Loopt mijn macht gevaar? Moet ik deze toekomstige koning niet uit de weg ruimen?’

Sluw laat Herodus de Koningen hun tocht naar het koningskind voortzetten op voorwaarde dat ze naar zijn paleis terugkeren zodra ze hem hebben gevonden. Dan kan ook hij ‘zijn eerbied gaan tonen’.

Op reis
De wijzen stellen een karavaan samen en vertrekken om deze nieuwe koning te eren. Zij laten zich leiden door de ster, symbool voor ‘roeping’ en ‘inspiratie’.

De ontmoeting in Bethlehem
De Wijzen vinden het Kind dat een nieuwe toekomst vertegenwoordigt niet in een paleis, maar in een armoedige stal, te midden van het volk. Het zien van het Kind raakt de Koningen tot in het diepst van hun ziel. Ze beseffen zijn goddelijke herkomst. Beschaamd leggen ze hun Koninklijke cadeaus aan zijn voetjes neer.
Veranderd, ja verlicht, verlaten de Wijzen de stal.

De moord op de onnozele kinderen
Een engel draagt de Koningen op om niet naar Herodus terug te gaan. Deze heeft niets goeds in de zin. Langs een andere route keren de wijze mannen naar hun land terug. Herodus heeft het nakijken. Woedend besluit hij tot een massaslachting onder alle jongetjes jonger dan 2 jaar in zijn rijk: de 'moord op de onnozele (onschuldige) kinderen'.

Waar kwamen de Drie Koningen vandaan?
Wat voor vorsten waren dat? Deze vragen hebben altijd mensen geprikkeld. Het moet hen fel hebben aangesproken dat drie machtige koningen hun paleis verlieten, geleid door een geheimzinnige ster, en een verre reis ondernamen, om hulde te brengen aan een kind, geboren in een armzalige stal.
De kritische vraag die mensen stellen, luidt: “Gaat het hier om authentieke koningen?” In de evangeliën is er geen sprake van Drie Koningen. Drie van de vier evangelisten maken geen gewag van hun bezoek. Enkel Matheus 2.1-18.

Waren het gewoon ordinaire sterrenwichelaars, tovenaars of droomuitleggers. Of waren het echte wetenschapslui? Of priester-astronomen uit bv. het Tweestromenland Mesopotamië (de Eufraat en de Tigris)? Perzië? Babylon?
Welk verschijnsel aan het firmament hadden ze gezien: een ster, een conjunctie van planeten, een supernova? Mattheus meldt niet uit welke landen zij kwamen, met hoeveel zij waren, hoe oud ze waren, hoe rijk en hoe ze verder leefden na hun terugkeer?

Een mooi verhaal
Het verhaal is vaak aanleiding geweest tot de vorming en de verbreiding van allerlei legenden. Velen haalden hun materiaal van kruisvaarders, zeevaarders, handelslui en reizigers. Zij putten ook uit de apocriefe verhalen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten